onsdag 10 december 2008

Bland goliatfågelspindlar och ormar.

Ja, häromdagen innan vi reste till Santa Cruz hände det. Vi hade tagit in under tak tegelstenar vi köpt för att bygga ett tak, tyvärr hade en granne behov av dem så varje natt försvann några tegelstenar tills vi tog resten i förvar in i vårt vardagsrum. Vad jag inte visste är att de drar till sig mängder med insekter och...
En goliatfågelspindel. Ja, inte visste jag att de hette så, en enorm luden svart spindel stor som min handflata. Jag hoppade till förskräckt och grep efter något men han försvann in bland tegelstenarna (ca 600 stycken) så nu är det ingen som vågar lyfta ut dem igen. Jag kollade på internet och fann att den heter goliatfågelspindel. Vad som också stod var att den ska finnas i Venezuela och Brasilien, Bolivia stod inte nämnt, så frågan är om jag får döda den alltså. Den kanske är fridlyst här. Så nu bor en, och troligen flera sådana otäckingar under mitt tak.
Vi får se hur vi gör med den saken. Samma natt drömde jag hur den liksom kröp under vår dörr och bet mig i halsen, ja ni har väl sett jättespindeln i filmen "Sagan om ringen"!
En liten orm fann vi i vårt kök samma vecka och byggmästaren menar att det är tegelstenarna med alla dess håligheter som drar till sig dessa otrevliga djur. Undrar om någon vågar hälsa på oss nu, hahaha!!!

Vi är i alla fall vid gott mod och ska ikväll ha en ledarsamling i vårt kök för att planera julens högtid och barnarbetets avslutning. Det får jag väl berätta om senare antar jag. Skriver jag för ofta? Är det av intresse? Lär man sig något? Skriv gärna en kommentar...!
Vi hörs!

1 kommentar:

Anonym sa...

Läste att den typen av spindel bara biter om den blir hotad och att det är ett "milt" gift typ som en geting...